De Commedia Dell’Arte komt op in Italië vanaf 1500 en gebruikt “maskers” op die hun oorsprong in de verre historie hebben en creëert nieuwe. Er zijn relaties met de Latijnse komedies met fabels van het oude platteland, waar gemaskerde acteurs dansten, zongen en toneel speelden. Maar de komdie brengt ook middeleeuwse jongleurs en geïmproviseerde volksvertoningen samen ter gelegenheid van carnaval of andere dorpsfeesten. Commedia Dell’Arte laat originaliteit zien, zowel voor de frisheid van de scenische vondsten als voor een zekere opgewonden levendigheid, karakters die een nieuwe impuls geven aan het theater en een duurzame invloed in Italië en in Europa. Een echte nieuwigheid is de afwezigheid van een echt theatraal onderwerp, waarvoor de acteurs volledig vrij zijn om te improviseren, meestal een algemeen en bondig plot volgend. Beetje bij beetje worden de personages echter vast gelegd, bekende scenes worden al snel herhaald en gedragingen gekoppeld aan een karakter, dat herkenbaar wordt aan het masker en het kostuum. Pantalone, de gierige en norse meester; Arlecchino, de scherpzinnige en ogenschijnlijk behulpzame dienaar; Trivellino, slim en intrigerend; Pulcinella, vindingrijk en brutaal en vele andere karakters, veroveren snel de pleinen van Europa, en ook de hoven van koningen en vorsten als ambassadeurs van Italiaanse creativiteit en de universaliteit van de menselijke geest.Op het toneel treedt hij vaak op met Arlecchino, waarvan hij zich onderscheidt door het kostuum, bestrooid met kleine zonnen en manen, en door de meest intrigerende persoonlijkheidCreatie van het genie van de Padua Angel Beolco. Het karakter geeft een stem aan de sombere en onbeschaafde boer, in de eeuwige strijd voor het behoud van meest kostbare: zijn levenEen typisch Venetiaans masker. Vertegenwoordigt de rijke oude man, mopperend en gierig, vaak verliefd, jaloers en gevoelloos, een gemakkelijke prooi voor oplichting door zijn dienaren en van de vrouwen die hij minachtDit kostuum, bestaande uit een zwarte cape met capuchon waarop de driekante steek werd gedragen terwijl het gezicht werd bedekt door een karakteristiek wit of zwart masker, werd in de XVIII eeuw heel gewoon voor alle periodes van het jaar.Dit masker vertegenwoordigt een moderne versie van Brighella, waarvan het veel kenmerken als kostuum en karakter behoudt.Dit is misschien wel de oudste van de maskers en heeft altijd de rol gespeeld of van het ondeugende en vrolijke karakter of van het karakter dat naïef en humeurig is, beroemd om zijn brutale en ingenieuze vondsten.Geboren op het platteland van Bologna, werd dit karakterr tussen de ene handeling en de andere gespeeld om het publiek te vermaken met de meest beledigende en obscene uitspraken, onder voorwaarde dat de formele anonimiteit van de besprokenen werd behoudenSamen met Fioninetta en Isabella interpreteert ze vrouwelijke rollen van herderin of geliefde in liefdesscenes in de Commedia Dell’ArteDit is niet een echt een masker, maar een grappige en vermakelijke karikatuur zoals die van de notaris en de dokter. Dezee beroepen werden nooit echt gewaardeerd. Het publiek reageerde met ironie en sarcasmeHoewel de danseres evenals de zangeres geen echt masker gebruikt komt ze in verschillende scènes van de Commedia Dell’Arte voor